Een nadere kennismaking met Frisia - Klein kantoor, grote actieradius

De verzekeringsbranche is danig in beweging en Frisia gaat volop mee in alle ontwikkelingen. Of zoals directeuren Arjan en Rik van Eeden het zeggen: “We zijn eigenlijk een grote verzekeringsmaatschappij in het klein.” Tijd voor een update én een nadere kennismaking.

Arjan (55) werkt sinds 1996 bij Frisia, broer Rik (ook 55) trad in 2018 toe. “Ik werk al van jongs af aan in het verzekeringswezen”, vertelt Arjan. “Je mag me denk ik wel een allround verzekeringsman noemen.” Rik vult aan: “Ik heb een financiële achtergrond en ben jarenlang Europees controller geweest bij een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf. Voor die baan reisde ik heel Europa door. Dat klinkt misschien leuk, maar na verloop van tijd begon al het gereis me steeds meer tegen te staan.” 

Goede synergie

In juli 2020 namen de broers het bedrijf over van oprichter Koos Bruijn. Arjan: “Toen ter sprake kwam dat ik Frisia zou kunnen overnemen heb ik, op voorspraak van Koos Bruijn, Rik gevraagd om dat samen met mij te doen. De combinatie van zijn financiële expertise met mijn kennis van verzekeringen geeft een hele goede synergie.” Rik: “Arjan richt zich inhoudelijk op assurantiën, ik houd me meer bezig met financiële zaken.”

Toekomstscenario's

Al voor de overname namen de broers verschillende toekomstscenario’s door. Arjan: “We waren, en zijn eigenlijk nog steeds, een relatief klein en vooral lokaal opererend kantoor. We zagen in dat het in de toekomst steeds lastiger zou worden om klanten goed te bedienen. Op termijn zouden we onvoldoende slagkracht hebben om te overleven. We waren het er dan ook snel over eens dat we ons moesten aansluiten bij een grotere groep. Dan kun je met verzekeraars centraal afspraken maken.” Rik vult aan: “Wet- en regelgeving, automatisering, digitalisering, compliance… er komt steeds meer druk te liggen op onze branche. We zijn een organisatie met beperkte middelen. We moeten het doen met twaalf mensen, dus de spanbreedte is beperkt. We zijn goed in ons vak, verzekeren, maar hebben niet de beschikking over moderne backofficesystemen.”

Persoonlijk contact

“Bij alles wat we doen staat de klant centraal”, vervolgt Rik. “We hechten veel waarde aan persoonlijk contact.” Arjan: “Als je ons belt krijg je geen keuzemenu, maar gewoon een medewerker aan de lijn. Klanten waarderen dat. Die persoonlijke benadering zorgt voor een enorme loyaliteit.” Maar om klanten optimaal te bedienen, nu en in de toekomst, moeten de zaken achter de schermen goed geregeld zijn.” Arjan: “We willen onze interne processen optimaal op orde hebben. Het systeem moet het werk doen. Voor ons, maar zeker ook voor de klant. Die moet daar niets van merken. Tijd die we besparen dankzij goed ingerichte systemen komt direct ten goede aan ons advieswerk en daarmee aan onze klanten.” 

Volmachten

Dankzij de aansluiting bij het Centraal Volmacht Bedrijf (CVB) in 2021 is Frisia zoals de broers zeggen ‘een grote verzekeringsmaatschappij in het klein’. Naast de backoffice faciliteiten bieden de volmachten van CVB een belangrijk strategisch voordeel. Arjan: “Eerst hadden maar een enkele volmacht, als CVB lid zijn we een volmachtkantoor voor inmiddels elf verzekeraars. Op eigen kracht hadden we dat nooit voor elkaar gekregen.”

Onafhankelijk

Onderdeel van een grotere organisatie als het CVB of niet, onafhankelijkheid blijft bij Frisia gewaarborgd. Rik: “We bieden een goed en breed pakket van verschillende maatschappijen en bieden altijd de verzekering die het beste aansluit.” En dan is er naast het verzekeringskantoor, en niet te vergeten de hypotheekafdeling, de samenwerking met Frisia Makelaars. Arjan: “We kunnen ondernemers en particulieren dus niet alleen helpen met verzekeringen en financiën, maar ook met huisvesting. Daarmee bieden we dus totale dienstverlening onder één dak. Overigens geldt Frisia Hypotheken in de regio Den Haag als dé specialist in nieuwbouwhypotheken.”

Samenwerking met box duurzaam

Verduurzaming wordt steeds belangrijker, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Iedereen wil immers besparen op de energierekening. “Dat vraagt om advies op maat dat soms verdergaat dan onze eigen kennis”, vertelt Arjan van Eeden. Daarom koos Frisia voor een samenwerking met BOX duurzaam. “Dit bedrijf is gespecialiseerd in het verduurzamen van woningen en bedrijfspanden.” Rik van Eeden vult aan: “Met die specialistische kennis kunnen we klanten nog uitgebreider van dienst zijn. De klant krijgt een optimaal advies en kan daarmee onder andere het energielabel van de woning of het bedrijfspand verbeteren. Wat mede door overheidsvoorschriften heel belangrijk kan zijn voor de eigenaar.”